Pages

Ads 468x60px

Tuesday, December 7, 2010

Happy New Year!

Diam tak diam, dah nak masuk tahun baru dah... Apa yang dah aku capai tahun ni? Hmm... Kalau fikir2 balik, tak banyak pun... Settle matrik, pointer cukup makan... Alhamdulillah dapat jejak USM... Baru abis exam sem 1, tak konfiden langsung bleh lulus... Aku pun tak tau lah... hehe... (bleh gelak lagi? Adoi!!) Kalo dulu, memang tak teruja pun tahun baru.. peduli la Masihi ke, Hijriyah ke... sbb pada aku, aku lagi suka biarkan hidup ni mengalir macam air.. Let it flow freely, kata tok nenek aku kat London nun... tapi baru-baru ni (takde la baru sangat sebenarnya..), aku ada baca satu novel ni... korang pun pernah dengar rasanya... Novel Ayat-ayat Cinta, bukan nak bicara tentang cinta, tapi nak bawakan satu ayat yang diangkat dalam novel tu..

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu mengubahnya sendiri”
[Surah Ar-Raad, ayat 11]

Hmm... Nampaknya aku dah silap, kan? Hidup ini sebenarnya perlukan perancangan and MESTI disertai dengan usaha.. mesti jalan laa, kata org... jangan plan aje and tunggu hasilnya... plan tu mesti ada supaya tindakan kita tak lari dari matlamat yang kita nak capai... tapi aku  takde la tulis atas kad manila macam Fahri (watak Ayat2 Cinta) tu... ada dalam kepala aje... malu jugak kalau orang tau.. heh...
Sekarang ni, persoalannya berkesan ke tak???? Kalau tengok balik, banyak tindakan aku dah lari dari matlamat sebenarnya... lagi pentingkan berseronok dari manis kejayaan masa hadapan... nak aku petik kata2 Thomas Carlyle:

“seseorang dengan tujuan yang jelas akan membuat kemajuan walaupun melalui jalan yang sulit.. seseorang yang tanpa tujuan, tidak akan membuat kemajuan walaupun dia berada di jalan yang lurus..”

Maksudnya kat sini, memang akan ada kesusahan kalau nak mencapai kejayaan... and tak guna melarikan diri...
Perancangan dah sempurna, usaha dah jalan... baru datang tawakkal kepada Allah... baru boleh serahkan segala pada takdir Allah.... =) 

Selamat Tahun Baru... Many happy returns!!                                                                                                                
-thanks 4 reading- 


1 comments: