Pages

Ads 468x60px

Tuesday, December 21, 2010

Cinta dan percintaan!

Assalamualaikum.. Salam ukhuwah untuk semua!
Cadangnya aku nak rehat dari post-ing blog ini untuk beberapa ketika, memberi ruang untuk hati dan juga fikiran untuk bertenang dan meng-clear-kannya dari beberapa masalah yang melanda sejak beberapa hari ini... Ternyata, beberapa blog yang aku review, membuatkan aku nak juga post something.. =)

Kali ini, aku nak bawakkan satu cerita, satu kisah yang diadaptasi dari kisah benar yang dialami oleh member aku...
Starting-nya berbunyi begini....

Aku duduk menghadap laptop-ku dan secawan nescafe panas. Niat dihati ingin mengedit cerpen yang telah dikarang olehku sejak kelmarin. Dalam aku merenung ke arah bukit-bukau yang menghijau untuk mencari idea, seseorang menepuk bahuku sambil menyapa mesra.
"Assalamualaikum, bro!" Dari raut wajahnya, nampak agak keletihan.
"Waalaikumussalam! Hah, kau rupanya... Dari mana ni?" balasku.
"Dari court laa... Ada training..." jawabnya agak mengah.
"Oh.. Okay..," balasku pendek sambil berpaling semula ke monitor.
"Kau dah ada makwe?" Hampir tersedak aku mendengar pertanyaan itu. Tidak pernah dia membangkitkan persoalan itu sebelum ini. 
"Ada... Kenapa?" tanyaku kembali. Kehairanan.
"Takde pape... Saje nak tau.. Best tak couple?" Wajahnya yang sebelum ini kemerahan kerana panas, bertambah merah.
"Ada laa pasang-surutnya... Kenapa dengan kau ni? Tak pernah-pernah tanya pasal ni..." Aku menutup lid laptop dan berpaling kepadanya.
"Aku ada minat sorang perempuan ni. Tapi bila aku ajak couple, dia tak nak.. Tak sedia, katanya..." luahnya, terus terang.
Dengan lagak seperti Doktor Cinta, aku memberi cadangan.
"Dah dia tak sedia, nak buat macam mana... Bagi la dia ruang..." cadangku. Dia menghela nafas, berat.
"Lagipun, dia cakap belum bersedia. Secara positifnya, dia dah consider kau dalam hatinya. Just nak tunggu dia terima kau je...." komenku.
"Kalau dia tolak? Tak ke letih je aku tunggu..." balasnya.
"Kata sayang... Tunggu kejap pun tak boleh ke?" selorohku.
"Kalau dia tolak, dia yang rugi... Bunga bukan sekuntum, my brother!" Aku melepaskan ketawa kecil.

Bicara kami tentang isu itu, berakhir di situ. 

Aku berkesempatan bertemu member aku tu di kampus, lantas aku bertanya padanya tentang masalah itu. Dia jawab, ada hikmah juga aku tak janji apa-apa dengan girl yang aku minat dulu... Sekarang, aku dah jumpa orang yang tau hargai aku... Girl yang dulu tu, lepas aku dah jarang contact dia, dia lak yang kejar aku... Dia kata dia tak nak terima aku dulu, just nak uji je...

Terkejut aku... Tapi aku tak komen apa-apa laa.... Komen korang???

P/S: Nama watak tidak didedahkan kerana menghormati mereka. Peace out! =)

0 comments:

Post a Comment