Pages

Ads 468x60px

Friday, December 17, 2010

Hang Jebat, ilmu dan kurus!

Assalamualaikum! Salam sejahtera! Salam aspirasi, menjunjung transformasi..! (tiada maksud apa-apa, okay.. Hanya terkenang detik ketika Minggu Siswa Lestari saja..)

Malam tadi, terdetik hati aku untuk mengalih saluran televisyen dari AXN ke TV3, untuk menonton siaran Buletin Utama, dan ternyata aku tidak rugi.. Terpaku mataku di kaca TV melihat kekecohan dalam Dewan Parlimen, lantas teringat aku pada kisah pertarungan Tuah dan Jebat.. Entah apa sebabnya, aku juga tidak tahu..


Mudah benar si Jebat melatah, ketika Sultan Melaka menitahkan agar abang Tuahnya dibunuh, begitu juga keadaannya ketika sidang Parlimen yang disiarkan malam ini. Mudah benar Jebat derhaka terhadap Rajanya, apabila abang Tuahnya dicuit walau sedikit.. Sama juga keadaannya dalam sidang Parlimen yang disiarkan malam tadi.. Wow, terus-terang aku kagum dengan perpaduan yang ditunjukkan oleh ahli dewan pembangkang, begitu 'satu' membela ketuanya yang digantung...

Di sini, aku tak kisah siapa benar, siapa salah.. Atas sebab apa penggantungan dan kerelevanannya digantung, aku tidak peduli... Malah, aku sebenarnya tak nak ambil tahu sangat.. Dunia politik yang kotor! Tipu menipu, cantas mencantas.. dah biasa sangat dah.. Entah, aku nak cakap lebih-lebih takut masuk jail pulak.. Tapi yang penting, ilmu kena ada untuk jadi pemimpin.. pemimpin yang baik untuk membangunkan rakyat yang baik.. itu saja!

Bercakap pasal ilmu, ingat pulak masa khutbah jumaat tadi.. khatib menyeru jemaah jangan meremehkan ilmu, sebab ilmu tu makanan rohani.. Tak ramai yang nak mendengar khutbah, menghadiri majlis ilmu terutamanya dalam kalangan belia.. Lebih suka memekak dengan gitar, sumbat telinga dengan lagu-lagu melalaikan.. Kalaulah rohani itu dijelmakan, boleh dilihat, dah tentu-tentu hidupnya tak lama... Kena tiup angin pun dah melayang, sebab kurus sangat. Sebab apa? Kita tak bagi makan.. Makanan fizikal, tak payah cakap! Sebut je.. McD, KFC, nasi kandar (teringat Khaleel, wee~~) tapi kalau nak hadir majlis ilmu seminggu sekali pun, liat...

And, bercakap pasal kurus.. Entah kenapa aku rasa badan aku makin berat sejak-sejak cuti ni.. Hehe.. Ada siapa-siapa kenal wakil penjual jus mate5 tak..? Peace out! 

P/S: bagaikan ada cermin depan aku nih, semua yang aku tulis sebenarnya berbalik pada aku.. perubahan itu tidak mudah, tapi jangan ditinggalkan.. buat sedikit-sedikit dan insyaAllah, hasilnya kita akan menjadi manusia yang lebih baik.. =)

2 comments:

  1. tak suke politik! cam budak2 je walopon da tua bangka! o0ps!! lalalalala

    ReplyDelete
  2. Sy memintak YB Hafiz'Ilmi meletakan Jawatan Exco Kebajikan Restu kerana kata2 yg mncerminkn dirinya sendiri =P lalalallala

    ReplyDelete