Pages

Ads 468x60px

Saturday, January 22, 2011

awasi setiap tindakan kita~

Assalamualaikum.. Berjumpa lagi kita.. (hehe... bajet cam pengacara tv tuh..!) hmm.. lamanya xjenguk blog... nampak cam takde pelawat je.. sedih2..! huk3... takpe lah... yang penting aku tau, ada gak orang baca.. hehe.. Kesibukan melimitkan masa utk update post kat sini. huhu.. Hatta, facebook pun dah jarang bukak... lagipun, ada orang tak suka aku kat facebook tu.. huhu... Sorry ar pada orang yang berkenaan, saya tak berniat nak singgung perasaan awak..

Firman Allah SWT,

“Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu?”
(Surah an-Nur : 21)


Hanya dengan memaafkan je, Allah dah boleh mengampuni dosa kita.. Betapa tingginya darjat yang Allah letakkan kepada orang-orang yang sabar...jadi, aku dengan rendah hati, memohon kemaafan atas kelancangan bicara dan kata-kata sama ada secara terus atau tak..

Kadang-kadang kejujuran boleh menyakitkan, bukan? Hmm... Aku hanya menyatakan pendapat aku secara terbuka di FB n blog, tapi aku tak sangka yang kenyataan aku boleh menyakitkan hati sesetengah pihak.. Yelah, kita pun bukan perfect... sekali-sekala mesti ada kesilapan yang akan dilakukan.. yang penting, kita ambil pengajaran dari apa yang dah berlaku dan jangan ulang silap yang sama... =)

Laman-laman sosial yang sepatutnya menyambung tali silaturrahim, sebenarnya juga mampu memutuskannya.. Kalau kita lihat, dah makin ramai pasangan yang bercerai-berai hanya kerana cemburu dengan status, komen yang di'post' di laman masing-masing... people are getting crazier about this social networking site thing, and i don't blame it 100% on them, since the promotion about it especially by the gov, totally huge.. Hampir semua department dekat kerajaan ada FB sendiri.. Hatta, PM pun ada FB beliau.. Style xstyle kerajaan kita... =) 

Mungkin ada orang akan kata ini cerita lama, buat apa aku nak ungkit-ungkit... kn? Yelah, lama dah kerajaan buat FB sendiri, sekarang baru aku nak kecoh.. ini bukan kecoh, sahabat! ini kesedaran... kalau tak silap aku, ada keluar berita pasangan suami isteri bergaduh sebab komen kat FB.. and aku mula nampak keburukan FB dah mengatasi kebaikannya... 

Ya.. aku pun ada fb.. aku pun guna fb.. Potensi FB, dan risikonya berkait rapat dengan bagaimana kita menggunakannya... ada orang yang menggunakannya utk berhubung kembali dengan rakan lama, ada yang meluaskan kenalan utk tujuan perniagaan, itu potensi.. kebaikan yang tersedia kepada pengguna laman-laman sosial yang mengerti akan peluang yang ada... on the other hand, ada yang menggunakannya utk meluahkan perasaan, mendedahkan aib orang dan aib sendiri (aku tak tuju pada siapa-siapa, k..).. Aku sangat tidak setuju!

Sabda Nabi SAW, 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA ia berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Seluruh umatku akan diampuni dosa-dosa kecuali orang-orang yang terang-terangan (berbuat dosa). Di antara orang-orang yang terang-terangan berbuat dosa adalah seseorang yang pada waktu malam berbuat dosa, kemudian di waktu pagi ia menceritakan kepada manusia dosa yang dia lakukan semalam, padahal Allah telah menutupi aibnya. Ia berkata, "Wahai fulan, semalam aku berbuat ini dan itu". Sebenarnya pada waktu malam Tuhannya telah menutupi perbuatannya itu, tetapi justru pagi harinya ia membuka aibnya sendiri yang telah ditutupi oleh Allah." (Muttafaqun ‘alaih HR Bukhari dan Muslim).

Begitu kasihnya Allah pada kita, sedangkan kita dengan bangga menceritakan pada dunia tentang perbuatan yang kita sepatutnya tutup rapat, rahsiakannya dari pengetahuan orang.. 

Berkenaan aib orang pula, Nabi junjungan kita, Muhammad SAW pernah bersabda,

"Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya, Allah swt akan menutup keaibannya pada hari kiamat dan sesiapa yang mendedahkan keaiban saudaranya yang Islam, Allah swt akan mendedahkan keaibannya, sehingga dia akan dimalukan di dalam rumahnya sendiri." (Ibnu Majah)

Peringatan telah diberi.. Bukan oleh manusia biasa, malah dari manusia yang diangkat oleh Tuhan sekalian Alam, menjadi kekasih-Nya... Melihat pada senario sekarang, apakah perasaan Nabi SAW? Pernahkah kita terfikir...


Penekanan serta kesedaran tentang implikasi yang bakal timbul akibat dari perbuatan kita perlu difikir SEBELUM kita melakukan perbuatan tersebut.. 



P/S: teguran-teguran yang aku tulis di sini, bukan nak menunjukkan aku ini alim, baik dan sebagainya... ini adalah sebahagian dari usaha aku untuk mengingatkan diri sendiri.. kerana mulutku lebih dekat dengan hatiku berbanding telinga kalian... mulut berbicara, utk mendidik hati... sekian~

0 comments:

Post a Comment