Pages

Ads 468x60px

Saturday, July 21, 2012

Universiti Ramadhan [Lesson 1]

 

Assalamualaikum!

Hai3! It’s first day of Ramadhan, everyone! I am certainly excited. ><

Alhamdulillah, syukur kerana Allah masih memberikan aku kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini. Sudah semestinya kita semua berharap yang Ramadhan kali ini adalah yang lebih baik dari sebelumnya.

All right! I know it is quite a gap in my blog timeline. and to be frank, aku tak tau nak tulis apa sekarang. Okay, takpe. I will let my finger dancing on the keyboard for a while before i take a nap after syuruk nanti. Heh.

Korang dah tengok Dark Knight Rises? Please jawab ya or tak je. Aku taknak spoiler sebab aku tak tengok lagi. and aku taktau sempat tengok ke tak, sebab ini dah masuk Ramadhan and aku pun nak pakai duit untuk praktikal sekarang ni.

Serius dilemma weh! Aku dah save duit lama dah nak tengok Dark Knight Rises ni. Final kot dalam siri Batman versi Christopher Nolan. alahai.

Takpe lah. Buat apa aku bebankan otak korang dengan masalah kewangan aku kan? LOL.

Tapi nak cerita sikit lah.

Ada sesetengah orang sanggup jugak tu berhabis (takde la berhabis sangat, 12 hengget je tiket wayang. 8 hengget kalau pakai student card) untuk wayang or benda yang diorang minat even diorang ada banyak benda lagi yang memerlukan duit. Aku taknak judge korang, itu duit korang. Jangan marah aku pulak. Aku pun kadang2 buat benda sama weh. heh. *gelak nervous*

Tapi apa yang sebenarnya kita fikir time mengabihkan duit free2 macam tu?  And bila memerlukan duit, memang takleh berhenti mengeluh.. Kan?

Betul. Kadang-kadang kita tak fikir panjang pun. Memang takleh tahan diri. Pikir seronok aje.

Kadang-kadang aku fikir jugak, macam mana benda macam ni pun boleh jadi masalah besar untuk aku. Padahal dunia hari ini menyaksikan bahawa separuh dari populasi dunia hidup dengan kurang 2.50 dolar sehari. (lebih kurang 7 ringgit..) [sumber: World Bank Development Indicator 2008]

Agak-agak apa dalam fikiran mereka yang dalam situasi macam tu. Itu tahun 2008. Sekarang dah 2012. 7 ringgit tahu? Average belanja makan student USM Penang sehari pun 15ringgit… (err, ini based on aku la.. taktau la orang lain. diorang ada motor, boleh cari tempat makan murah kot. Haha!)

Tapi 7 ringgit. Tahun 2012, 7 ringgit boleh dapat apa je?

that is something for us to ponder.

P/S: dengan roh Ramadhan kali ini, moga kita dapat mengawal diri dari pembaziran dan perbuatan-perbuatan yang keji. InsyaAllah.

2nd P/S: aku nak letak gambar yang tunjuk anak-anak africa tu, tapi one thing that you should know about me is that aku takleh tengok gambar-gambar macam tu. sebak!

0 comments:

Post a Comment