Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 25, 2013

For You and For Us.

 

Assalamualaikum.

Buat rakan-rakan tahun tiga, sahabat, peneman di kala susah dan senang, tawa dan duka, penghibur, mentor, kaunselor, cikgu dan tutor, everything and all friends can be.

You guys had been so awesome. To know all of you had been my sole privilage, my honor. There are who never talked to each other and yet when we met, we know: This is my family.

You deserve more than ucapan tak seberapa saya masa Physics Night semalam. There are more that I want to say but mere words just cannot express the feeling. Berdiri di hadapan anda semua semalam, cuba mencari kata-kata yang tepat tapi yang hadir hanya memori selama 3 tahun yang kept reeling in my mind.

DSC_1680

Even though we had our Orientasi PSF, saya personally rasa masa itu sendiri yang mendekatkan kita semua. Orang kata,

It takes time to build trust. With the presence of trust, only then love will follows.

Time by time, sedikit demi sedikit kita kenal sesama kita. Mungkin ada yang saya hanya kenal nama dan muka, tidak pernah bertegur sapa tapi ingatlah, saya akan kenang anda semua sampai bila-bila. Masa BBQ Third Year haritu, kami yang jejaka-jejaka ni ada main satu game, TEKA NAMA BATCHMATE. I am proud to say that I know most of the name, walaupun ada yang proses recallingnya sedikit lambat (Almaklumlah sudah tua…).

263219_10200566716903203_748451412_n

There are some of us that been through a lot together during this 3 years. Saya akan terkejut kalau ada antara kita yang tak membawa satu pun kenangan manis bila sudah bergraduasi nanti. Hidup di USM ini ibarat satu persinggahan di RnR di tepi highway sahaja, tidak pedulikan suasana atau ragam atau pemandangan di situ. Hanya selesaikan urusan dan pergi tanpa berpaling.

Quoting (and translating with slight modification) one epic graduation speech I heard not so long ago,

Perpisahan itu tidak dapat dielakkan. Kita akan tinggalkan tempat ini dan kembali berbakti kepada masyarakat. Satu perkara yang pasti, mereka akan bencikan kita. Di sini kita belajar bagaimana untuk survive. Di luar sana, orang akan berbuat apa saja untuk survive.

Kita semua akan menempuh takdir kita sendiri tapi suatu hari nanti, saya yakin dan pasti kita akan berpaling ke belakang dan berkata, “Saya sebahagian dari keluarga Fizik USM, always have and always will.”.

I encourage you to live with life. Be courageous, adventurous. Give society a tomorrow, more than they deserve.

Saat perpisahan itu semakin menghampiri. Masing-masing akan membawa haluan sendiri selepas ini. Doa saya hanya satu: Semoga Allah bersama-sama dalam setiap langkah dalam hidup kalian.

Sungguh, saya cintakan kalian kerana Allah.

Best wishes,

Faizal Zulkefle

Fizik Kejuruteraan 2010-2013

Bekas YDP Persatuan Sains Fizik 2011/2012

0 comments:

Post a Comment