Pages

Ads 468x60px

Friday, September 9, 2011

60 sen, oh 60 sen!

 

Assalamualaikum…

Hai readers…! Pastinya korang dah dengar cerita hangat terbaru negara kita sekarang sebab cerita ni bersangkut paut dengan golongan kita jugak, muda-mudi yang amat bergantung hidup pada telefon bimbit atau lebih mesra dipanggil henfon…

YES! Aku merujuk kepada tindakan kerajaan meluluskan pengenaan 6% cukai kepada simpack dan tambah nilai prepaid yang akan dilaksanakan bermula 15 September ini. Ini bermakna akan ada penambahan 60 sen bagi mereka yang selalu topup 10 macam aku ni…

*tuan rumah nak cakap dia kaya la tuu…*

eh! sikit pun takde niat macam tu… bagi aku senang topup 10 terus, takde banyak-banyak kali pergi ke kedai tu…

Anyway, dengan perasaan ingin tahu kes sebenar, aku bukak lah portal berita online bhairan.com.my. ironinya, laporan pasal cukai ni betul-betul bawah laporan ‘RAKYAT MULA TERIMA KESAN BAIK INISIATIF ETP’.

wadahel?

ni nak mintak pandangan korang… agak-agak, ‘kesan baik’ sangat ke kalau luahan-luahan macam ni kat serata wall FB tu?

tpup tax fb

 

fb 2

 

Ada nampak macam rakyat suka ke dengan ni?

Boleh kata tiap-tiap hari ada berita pasal pelabur masuk or ekonomi negara kukuh jika dibandingkan dengan US atau Eropah and yang lagi best, kedudukan negara sebaris dengan negara maju… (rujuk bhairan.com.my, tak ingat berita bila…)

apa relevannya cukai ni dikenakan kepada rakyat…? cerita la sikit…

kalau tak silap, dah muncul dah FB page ‘Kami bantah cukai or something like that…’. aku tak sempat like lagi…

so, what say you?

P/S: mengkritik untuk membangunkan, bukan untuk menjatuhkan…

0 comments:

Post a Comment