Pages

Ads 468x60px

Tuesday, June 28, 2011

movie besh! =)

 

Assalamualaikum…

Kalut-kalut time cuti ni, tak menyempat aku nak menjenguk blog neh.. sori ye cik blog.. huhu.. berabuk sudah dashboard ni.. =)

kalo kot-kot ada yang perasan, ni first post aku sejak start cuti sem… hehe… pengalaman aku kat Vietnam pun, aku tak citer lagi kat sini.. tapi aku rasa takkan cerita kot.. dah basi rasanya.. Winking smile

so sambil2 aku vakum skit blog aku ni, aku nak crita (baca: promot) pasal 1 movie neh… literally, aku duk ulang2 tengok selang-seli ngan Harry Potter feveret n Yes Man!

V for Vendetta

movie neh memang dah agak berkurun… and aku pun kenal VFV ni dari encik Amin… encik Amin ni memang sumber rujukan yang boleh dipercayai kalo bab2 movie yang best… hehe… aku ni jenis yang tengok tajuk… kalo tajuk tu cam tak best, maka masuklah movie itu ke dalam never-watch-list…

(malangnya, tajuk Twilight macam best, bila tengok.. one word describe all.. MENYESAL! )

berbalik pada citer VFV neh, movie ni mainly pasal sorang mamat ni sedar tentang ke-tidak efisien-an (baca: konspirasi) kerajaan terhadap rakyat, and start lawan…

main idea citer ni, and apa yang V (nama mamat tuh) ni nak sampaikan adalah:

people should not afraid of their government… Government should be afraid of their people…” 

macam-macam cara dia buat…

start dari hijack stesen tv sampai la letupkan bangunan parliament…

ayat si V:

…The building is a symbol as the fact of destroying it. Symbols are given power by the people. Alone, a symbol is meaningless. But, with enough people, blowing up a building can change the world…”

kalo nak tau, movie ni tak dibenarkan pun masuk Malaysia… agak2 korang kenapa??? Smile

pikir-pikirkan la yek…!

p/s: pape hal pun, V for Vendetta ni memang la terbaik… reminder! sikit pun aku tak hasut sesapa letupkan bangunan Parlimen kita tu… (takyah bom pun dah retak2, banjir2 dah… =p)

0 comments:

Post a Comment